Itt a Modulo! – Elektromos autóbuszt fejlesztett ki a magyar evopro csoport

Új korszak köszönthet be a hazai közösségi közlekedésben: április közepén bemutatták a magyar evopro csoport elektromos hajtású buszait, amellyel a kormány tervei szerint elárasztanák a fővárost és a vidéki nagyvárosokat.

 

Két nap alatt elkészül, és egyedülálló a maga nemében: bemutatták a magyar evopro csoport elektromos buszát, a Modulo-család prototípusát, amely hivatott a kormány célkitűzéseinek megvalósítására.

Forrás: www.totalcar.hu
Foto: Hlács Zoltán (www.totalcar.hu)

Az elektromos hajtású jármű kapcsán Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára büszkén mondta el, hogy a tervek szerint nemcsak a fővárosban, hanem a vidéki városokban is előtérbe helyeznék a tiszta üzemeltetésű buszokat.

Az államtitkár elmondta, hogy nem véletlenül hirdették meg korábban az ezt a célkitűzést is támogató Jedlik Ányos-tervet, hiszen az elektromos mobilitás fellendítése nemcsak az ország, hanem a környezet érdeke is. Csepreghy szerint Magyarország ezen a téren nincs elmaradva a világszinttől, és a lehetőségekhez mérten minél hamarabb munkába állítanák a Modulókat a különböző helyszíneken.

 

Elektromos hajtás, üvegszálas vázszerkezet

A leleplezett prototípus pedig valóban impozáns látványt nyújt, és egyedülálló képességekkel is bír. A mindössze 1200 kilogrammos jármű üvegszálas kompozit vázszerkezettel épült, aminek köszönhetően minimális annak az esélye, hogy a későbbi átvizsgálásokkor korrózió okozta hibát találjanak a szakértők.

A forradalmi technológiának köszönhetően ráadásul 50 százalékos súlycsökkentést és 25 százalékos üzemeltetési költségcsökkentést is elérhetnek a fenntartók, ezáltal a busz nemcsak a környezetét védi, de gazdaságos is.

A zöld akkumulátorokkal csak azok cseréjekor lesznek problémák (Forrás: www.totalcar.hu)
A zöld akkumulátorokkal csak azok cseréjekor lesznek problémák
(Foto: Hlács Zoltán / www.totalcar.hu)

A prototípus tiszta elektromos hajtású, de igény szerint elkészíthető hibrid és gázüzemű változatban is, valamint javában készülnek a trolibusz-változat tervei is. Jelenlegi formájában a Modulo nyolc méter hosszú, és 65 fő személy szállítására képes, ugyanakkor lehetőség van a méretek változtathatására is.

 

A mostani paraméterekkel és tiszta elektromos hajtással 100 kilométer a hatótávolsága egyetlen feltöltéssel (a 11 kilométeres vonalhosszal közlekedő 86-os buszt helyettesítve tehát kilencszer fordulhatna).

 

 

Nemzetközi tapasztalatokkal készülne

Forrás: www.totalcar.hu
Foto: Hlács Zoltán (www.totalcar.hu)

Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-vezérigazgatója azt is elmondta, hogy szakemberei rendkívüli tapasztalatokat szereztek a különböző külföldi tanulmányutak során. Ez is közrejátszott abban, hogy a Modulo-család prototípusa egy sor kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik, és felkészült arra, hogy kiszolgálja a nagyvárosi igényeket.

A magyar tulajdonú, összesen 32 céget tömörítő multinacionális evopro csoport tervei alapján készült Modulo-prototípust a Nabi-Busz Kft. gyártotta le, azonban a fejlesztésben oroszlánrészt vállaltak a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem munkatársai is.

A három csapat együttműködésének köszönhetően egy új Modulót két nap alatt tudnának összeszerelni, ha elindulna a sorozatgyártás.

"Legózható" modulokból épül fel  (Forrás: www.totalcar.hu)
„Legózható” modulokból épül fel
(Forrás: www.totalcar.hu)

 

A busz szerkezete fix modulokból épül fel, így több különböző méretű típust tudnak könnyedén előállítani:

(Forrás: www.totalcar.hu)
(Forrás: www.totalcar.hu)